index | home | introductie | cursus | afbeeldingen | woordenboek | atelier | adressen | gereedschappen| onderdelen| wetenswaardig| vragen

links | sponsors
Google
 
HET WEER­ ­ ­ FILE NIEUWS­ ­ ­ ROUTEPLANNER

Reparatie van de antieke klokken
Tanden van ankerrad herstellen.


De Friese staart- en stoelklokken:
Demonteren antieke Friese staartklok
Schoonmaken.
Tappen polijsten met de hand:
Verbussen:
Pennenrad spaken herstellen
Sluitschijf herstellen
Sporen herstellen
Ankerrad herstellen
Anker herstellen
Wekkerwerk
Datum verzetting
Monteren Antieke Friesestaartklok
Benamingen onderdelen Friese staartklok
Benamingen onderdelen Friese stoelklok


Het kan gebeuren dat de tanden van het ankerrad krom zijn gaan staan. Een van de oorzaken hiervan is het niet juist vervoeren van de klok. Als u een klok vervoert, moet u altijd de slinger verwijderen of indien mogelijk de slinger met tape tegen de achterwant van de klok plakken. Doet u dit niet dan kan, zoals op foto 01 te zien is, een van ankerbekken op een tand komen en de tand verbuigen. Dit geldt in principe voor alle klokken met een slinger. Er zijn uitzonderingen, maar als u bovenstaande richtlijn volgt, heeft u in geen geval problemen.




U begrijpt dat deze tanden rechtgezet moeten worden. Dit gaat het makkelijkst met een heel fijne plattang met gladde bekken, maar bij de vertanding van bijvoorbeeld een Franse pendule kunnen deze nog te dik zijn. Zelf heb ik een oude spiraaltang genomen, daarvan aan de voorkant een centimeter afgeslepen en toen de bekken afgeschuind. U kunt de bekken zo dun maken als nodig is om de tang passend te maken (foto’s 02 en 03).







We nemen nu het rad en plaatsen de tang in de grond van de tand die krom staat en trekken de tang terwijl we hem dichtdrukken van de tand. Als het een dikke tand betreft zoals hier bij het ankerrad van een Friese klok, dan zal men aan het eind van de tand deze meestal in juiste richting moeten buigen (foto’s 04 en 05).






We lopen op deze manier alle tanden na, zodat we er zeker van zijn dat ze allemaal recht staan ( foto 05a).


De volgende stap is ervoor te zorgen dat de tanden allemaal evenver van elkaar komen te staan, want tijdens het rechtzetten is het mogelijk dat we ze niet allemaal in de juiste positie hebben gebogen. Om dit te controleren nemen we een A4-tje en zetten hier 6 lijnen op waarvan de onderlinge afstand 2,5 cm is. Vóór elke lijn zetten we van boven naar beneden de cijfers 1 t/m 34 en op ongeveer 1 cm daarvan de cijfers 2 t/m 35 (foto 06).



Vervolgens merken we een tand van het ankerrad bijv. met een viltstift (foto 07).




We plaatsen nu de gemerkte tand precies op de lijn tussen de nummers 1 en 2 en drukken voorzichtig tand twee in het papier, zodat hier een afdruk van in het papier komt te staan (foto 08).






Dit doen we tot we alle tanden van het ankerrad gehad hebben (foto’s 09 en 10).






Nu nemen we een liniaal en een potlood met scherpe punt of een fijn- schrijver en trekken een lijn van de afdruk van de eerste tand tot de afdruk van de laatste tand (foto 11).



Op foto 12 zien we dat de afstand tussen de tanden niet overal gelijk is. We kunnen nu op de zelfde wijze waarop we de punten rechtgezet hebben de tanden waar nodig corrigeren (foto 05). Dit is een secuur werkje, maar het gangresultaat en de levensduur zullen een stuk beter zijn, vooral omdat er bij ongelijke afstand van de tanden snel slijtage optreedt.

U kunt, als u er niet zeker bent of de tandafstand correct is, deze methode natuurlijk ook voor elk ander rad gebruiken.

Het bovenstaande geldt zowel voor antieke als moderne klokken.
foto 01 ankerrad herstellen foto 02 ankerrad herstellen foto 03 ankerrad herstellen foto 04 ankerrad herstellen foto 05 ankerrad herstellen foto 05a ankerrad herstellen foto 06 ankerrad herstellen foto 07 ankerrad herstellen foto 08 ankerrad herstellen foto 09 ankerrad herstellen foto 10 ankerrad herstellen foto 11 ankerrad herstellen foto 12 ankerrad herstellen


­ top


copyright ©